Rabu, 28 September 2011

Aneka makanan untuk arnab


Artikel di ambil dari sini

Salam...just nak share dgn kengkawan.. kalau ada info tambahan.. di alu-alukan tambah kat ruangan komen tu... hmmm pikir2 klu dok bagi pallet arnab ja..tokey balak pun leh bangkrap... kena cari sumber lain gak..selain jimat kos, leh gak jadi makanan tmbhan serta zat2 yg extra untuk geng2 arnab tu... Antara yang ada kat RabbirtyMuza dan mula diberi pada arnab: Pokok Malberry, Pokok Ginseng Jawa, Pokok Misai Kucing, Daun Pisang, Rumput Isreal, Daun Pandan serta Rumput Napier, antara khasiatnya:

1) Malbery - kandungan protein amat tinggi iaitu 21.2% dan boleh diberikan kepada semua jenis ternakan seperti Lembu, Kambing, Rusa, Arnab dll.

2) Ginseng jawa - dapat menambahkan selera makan dan meningkatkan kecerdasan badan.
- dapat menambahkan susu ibu/arnab betina
- merawat masalah batin dalaman haiwan (arnab) dan manusia.

3) Misai Kucing - herba yang baik untuk kesihatan secara amnya...bagi ja kat arnab sebab tengok depa suka je makan misai kucing tu...

4) Rumput Israel - mengandungi Crude Protein yang tinggi berbanding rumput- rumput lain
- boleh juga untuk merawat masalah batin arnab, contoh…
jika nak kasi arnab subur, sering beranak-pinak..
kasi jer makan rumput nie

5) Rumput Napier - elok tanam rumput Napier India sebab lagi baguih compared to Napier Taiwan, antara sebabnya:

a) Napier India dua kali ganda lebih baik berbanding Napier Taiwan. Peratus kandungan protein pada daun dan batang Napier India ialah 20.3% jauh lebih tinggi berbanding Napier Taiwan iaitu hanya 10-13% sahaja. Keputusan ini adalah daripada analisis Makmal MARDI, Serdang.

b) Perbezaan ketara yang kedua ialah dari segi Hasil per Hektar/Tahun. Napier India lebih baik 5 kali ganda berbanding Napier Taiwan, keputusan daripada analisis yang dikeluarkan oleh JPH, dan Napier Taiwan cuma menghasilkan 20tan/hektar/tahun manakala Napier India mengeluarkan hasil melebihi 100tan/ hektar/tahun.

c) Perbezaan yang ke 3, ialah dari aspek penghasilan mata tunas baru. Bagi Napier Taiwan yang berumur sebulan, kadar pengeluaran mata tunas cuma 2 - 3 mata tunas sahaja, bagi Napier India pengeluaran mata tunas sudah mencecah 4-6 mata tunas baru. Sewaktu berumur 45 hari hingga 2 bulan, pengeluaran mata tunas benih Napier India minimum boleh mencecah 13 mata tunas baru hingga ke 30 mata tunas baru, sedangkan napier taiwan cuma 5 hingga ke 10 mata tunas baru

6) Pisang - daun serta batangnya boleh diberi pada arnab... terbukti memang arnab suka pun bila bagi.. tak caya sila cuba... yang bagusnya pisang mengandungi serat/fiber yang tinggi, juga merupakan kompenan yg penting untuk tumbesaran arnab2.. bertindak sebagai pembekal tenaga serta membantu dalam proses penghadaman

7) Daun pandan - tak syak lagi dan tanpa was-was, ianya menambah nafsu makan... bila bagi arnab makan.. syok tengok dengan bernafsu dan pelahan sekali depa makan sebab aroma dia yang membangkit selera...



Selasa, 20 September 2011

Suri dan anak-anak

Along, ada tanda putih pendek atas dahi dia, BETINA


Angah, ada tanda putih panjang atas dahi dia. JANTAN

Suri

Along sebelah kanan

Semua ini dirakam pada 13.9.2011, 1 tengahari. Jantina di pastikan pada 20.9.2011, 10 pagi

Jantan atau Betina?????

Semua ini dirakam pada 20.9.2011, 10am. Projek menegealpasti jantina ha ha ha





Anak Seri, BETINA


Anak Seri, JANTAN



Anak Seri, JANTAN





Anak Tupai, BETINA


Ni Lina dan anak Tupai(tak bernama lagi.









Anak Tupai. Tadi cek dia JANTAN.


Lina buli Ezz. Dia pijak-pijak Ezz ha ha ha


Yang ji Lina cop dan namakan Lina. Beruntungnya, memang dia BETINA

Ni Ezz cop dia punya dan dia namakan Ezz juga. malannga tadi cek, dia BETINA.
Macam mana tu Ezz.

video
video

Cak dan Cik

Semua ini dirakam pada 13.9.2011 - Masa ni Cak dan Cik telah berusia lebih kurang 7 minggu.

Tadi 20.9.2011 dalam pukul 10 pagi, cek jantina depa. Hasilnya Cak - jantan dan Cik - betina.

Yang nakalnya Cak sebab dia suka terbang keluar dari rumahnya bila pintu rumah(sebelah atas) dibuka. Biula kita nak usap Cik, bukan main lagi dia tak bagi, mulut dia mencari aje tangan dia cari tangan kita, takut juga kena gigit, fobia dah ni.

Cak - warna dia lebih banyak Oren. Cik pula warna bulu hitam lebih banyak dari oren. keliling hidung dia macam lampu suluh sebab warna oren.








video

Selasa, 13 September 2011